|
www.awaryjni126p.fora.pl Forum miłośników oraz posiadaczy Fiata 126p
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mario 126p
Pomocnik
Dołączył: 31 Paź 2014
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Milicz
|
Wysłany: Sob 12:48, 21 Lut 2015 Temat postu: BIS kontra 126p |
|
|
bis kontra 126p
Uruchomienie produkcji samochodu Polski Fiat 126 Bis wymagało wprowadzenia około 800 zmian konstrukcyjnych i technologicznych. Zmianami objęto niemal wszystkie główne zespoły samochodu, a ich opracowanie jest w pewnym stopniu dziełem polskich konstruktorów. Poprawiły one w istotny sposób walory funkcjonalno-użytkowe oraz parametry eksploatacyjne.
Dla lepszego wydobycia różnic między tymi modelami można przedstawić je dla pewnych kategorii, tj.nadwozia, silnika , zawieszenia, układu kierowniczego, instalacji elektrycznej, wyposażenia wnętrza, układu wentylacji i ogrzewania.
1.Nadwozie
Samochód PF 126 Bis ma nadwozie typu hatchback. W porównaniu ze zwykłą 126, do Bisa dołożono trzecie drzwi. Drzwi tylne zaopatrzono w dwie sprężyny gazowe, które podtrzymują je w położeniu otwartym. Pod zderzakiem tylnym zastosowano dodatkową osłonę silnika, pełniącą także funkcję spojlera. Pokrywę bagażnika przedniego wyposażono w podpórkę, która zabezpiecza ją przed niespodziewanym zatrzaśnięciem (np. na skutek podmuchu wiatru). Z tego faktu stał się samochodem bardziej funkcjonalnym mieszcząc za tylną kanapą bagażnik. Jest on raczej niewielkich rozmiarów, kształtem zbliżonym do prostokąta (średnie wymiary szer. głębok. wysok. 1020x500x230 [mm]) co daje w przybliżeniu ok. 120 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy (niestety nie dzielonej) urasta nam kufer do całkiem niezłych rozmiarów. Szerokość średnia wynosi ok. 1120 mm, zaś głębokość 1000 mm (przy całkowicie cofniętych przednich siedzeniach). Pojemność wynosi wówczas ok. 270l do krawędzi tylnych okien, zaś licząc do dachu wynosi 480l. Dopuszczalne obciążenie bagażnika wynosi 45 kg. Podłoga bagażnika jest równa z 2 cm uskokiem wynikającym ze złożenia oparcia tylnego. Dodanie tylnych drzwi to nie jedyne zmiany w nadwoziu. Do innych należy wymienić dodanie kratki wentylacyjnej umiejscowionej na pasie pod przednią szybą. Właściwie dwóch po jednej i drugiej stronie (symetrycznie) jednak ta po lewej stronie (patrząc z pozycji kierowcy) jest zasłonięta. Chyba przygotowana z myślą o rynku brytyjskim... . Bardziej prawdopodobne jest zachowanie symetrii. Powiększono tylną szybę co poprawiło widoczność do tyłu. Inną zmianą choć trudno zauważalną dla zwykłego użytkownika 126p jest inny rodzaj kratek wlotu powietrza do silnika. Mają one większą powierzchnię pustych pól przy zachowaniu tych samych gabarytów.
2.Silnik
Silnik w Bisie usytuowany jest w poziomie, za osią kół tylnych, wzdłuż osi podłużnej samochodu, pod tylnym bagażnikiem. Jest to jednostka dwucylindrowa o poziomym rzędowym układzie cylindrów. Silnik jest chłodzony cieczą o wymuszonym obiegu. Chłodnica umieszczona jest po lewej stronie komory silnika. Bisy wyposażane były w jeden z dwu silników o oznaczeniu 126A2.000 lub w silnik o ozn. 126A2.076. Różnice między tymi silnikami tyczyły się rodzaju zastosowanego gaźnika. Mianowicie 126A2.000 był wyposażany w gaźnik WEBER 30 DGF 3/150 (od początku produkcji Bisa tj. 1987r.), zaś 126A2.076 w gaźnik JIKOV 30 SPDR (montowany przejściowo od roku 1989) lub FOS 30 S2HR (montowany od drugiej połowy 1989r.)
Silnik ma pojemność 703 cm3, osiąga moc 25,2 KM przy 4500 obr/min. i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 47 Nm. przy 2250 obr/min.
3.Zawieszenie
Zawieszenie nie uległo większym zmianom za wyjątkiem zastosowania większych 13 calowych felg i w konsekwencji zastosowania ogumienia o ozn. 135/70 R 13. Drugą zmianą było przekonstruowanie dolnego zamocowania tylnych amortyzatorów. Ze znanego w "zwykłej 126" przelotowego otworu w wahaczu, do mocowania w postaci ucha i dokręcanego osobną śrubą. Zmiana ta pozytywnie wpłynęła na trwałość gniazda mocowania amortyzatora. Sam będąc przed paroma laty użytkownikiem zwykłej 126 miałem do czynienia z wyrwanym gniazdem z wahacza na skutek korozji (tylko gniazda). Wówczas pozostaje albo wymiana wahacza albo wspawanie w "wyrwę" porządnej podkładki (lecz niesie to ze sobą wymontowanie wahacza z samochodu - bo nie sądzę, że będziemy spawać w tak kiepskim jeżeli chodzi o dostęp miejscu - choć podobno Polak potrafi), albo wstawienie odpowiednich dwóch podkładek (jedna z góry druga od dołu) i skręcenie nakrętką nakręconą na trzpień amortyzatora (ja tak zrobiłem) - trzymało jak chol... . 4.Układ kierowniczy Bisy wyposażono w nowocześniejszą przekładnię kierowniczą typu zębatkowego zwaną przez mechaników i nie tylko maglownicą. Wpłynęło to na wyeliminowanie czterech przegubów kulowych z układu (mniejsza ilość elementów, zmniejszenie tarcia, większa sprawność układu kierowniczego) to spowodowało, że siła potrzebna do kierowania (na kole kierowniczym) uległa odczuwalnemu zmniejszeniu. Wprowadzenie nowego typu przekładni spowodowało zmniejszenie promienia skrętu z 5m do 4,2m.
5.Instalacja elektryczna
W Bisie zastosowano nową skrzynkę bezpieczników z wtykami nożowymi, znacznie lepiej kontaktujących od starej wersji. Dodatkową zaletą nowej skrzynki jest zgrupowanie wszystkich przekaźników, w tym przerywacza kierunkowskazów. Inną zmianą jest wprowadzenie w obwód świateł mijania i drogowych, przekaźnika. Powoduje to wydłużenie żywota przełącznika świateł pod kierownicą. Zmieniono a właściwie dodano drugi bieg dmuchawy powietrza umieszczonej w przednim bagażniku. Poprawiło to w znacznym stopniu przewietrzanie jak i ogrzewanie wnętrza malucha. Wprowadzono uruchamianie silnika, po przez kluczyk. Dodano wycieraczkę tylnej szyby wraz ze spryskiwaczem (szkoda, że nie we wszystkich egzemplarzach - mój nie ma). Zmieniono klosze lamp tylnych tzn. pole odblaskowe jest w kształcie prostokąta umieszczonego pionowo wzdłuż dłuższego boku.
Warto tu nadmienić, że:
- skrzynkę bezpieczników nowego typu montowano od samego początku produkcji Bisa, gdzie w zwykłej 126 dopiero przy wprowadzaniu modelu el (elektronik, elegant - jak go zwał, tak go zwał) tj. od roku 1994 (7 lat później)
- "odpalanie" za pomocą kluczyka (dwustronnego) od początku (1987r.), gdzie w "cywilnej" wersji lata 89/90
- klosze lamp tylnych Bisa były potem montowane w 126el.
Jak z tej krótkiej charakterystyki wynika, że Bis stał się zapleczem ulepszania Fiata 126p.
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
1 - przerywacz kierunkowskazów, 2 - programator pracy wycieraczki szyby przedniej, 3 - przekaźnik elektrowentylatora chłodnicy, 4 - przekaźnik sygnału dźwiękowego
6.Wyposażenie wnętrza
Do zestawu wskaźników dodano lampkę poziomu cieczy chłodzącej w zbiorniczku wyrównawczym oraz wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Na środkowym panelu zmieniono pulpit sterowania dźwigniami wentylacji i ogrzewania na bardziej precyzyjny. Popielniczkę przeniesiono na dół przed dźwignię zmiany biegów.
[link widoczny dla zalogowanych]
1 - lampka kontrolna świateł kierunkowskazów
2 - lampka k. światła przeciwmgłowego
3 - lampka k. szyby ogrzewanej
4 - lampka k. sygnalizacji braku ładowania akumulatora
5 - lampka k. braku ciśnienia oleju
6 - lampka k. świateł awaryjnych
7 - lampka k. świateł drogowych
8 - lampka k. świateł pozycyjnych i mijania
9 - wolne miejsce
10 - lampka k. niskiego poziomu cieczy chłodzącej
11 - lampka k. włączonego hamulca awaryjnego oraz niskiego poziomu płynu hamulcowego
12 - lampka k. rezerwy paliwa
13 - prędkościomierz
14 - wskazówka prędkościomierza
15 - pokrętło zerowania okresowego licznika kilometrów
16 - wskaźnik poziomu paliwa
17 - wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej
18 - okresowy licznik kilometrów (0 - 999,9)
19 - sumaryczny licznik kilometrów (0 - 99999)
7.Układ wentylacji i ogrzewania
Poprawiono wentylację i ogrzewanie wnętrza pojazdu ze względu na zastosowanie kratkipod przednią szybą, nagrzewnicy w bagażniku przednim, dmuchawy o dwóch prędkościach obrotowych.
Na zakończenie warto dodać, że w związku z chłodzeniem silnika cieczą wyeliminowano dmuchawę chłodzącą silnik, co dodatkowo umożliwiło obniżenie głośności (istotna poprawa - nawet można usłyszeć co mówią osoby jadące na tylnym siedzeniu - w 126p nie).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|